Slim alarmsysteem in de lift

Schindler heeft Servitel ontwikkeld een geavanceerd alarm- en storingsregistratiesysteem voor zijn liftinstallaties, dat in principe heel Nederland kan beslaan en dat dag en nacht werkt.

Het alarmsysteem maakt het mogelijk dat rechtstreeks vanuit een lift waar dan ook in Nederland alarm kan worden geslagen, dat rechtstreeks in de centrale van Schindler Liften BV te Den Haag wordt opgevangen. Van hieruit kan dan actie worden ondernomen. Het alarm wordt vanuit de lift gegeven door simpelweg op een knop te drukken, waarna een direct mondeling contact door middel van een speaker/microfoon mogelijk is met het hoofdkantoor in Den Haag.

Het alarm is dusdanig beveiligd, dat geen vals alarm kan worden gegeven. Met andere woorden, het alarm is zodanig aan het liftsysteem gekoppeld, dat alleen alarm kan worden gegeven als werkelijk sprake is van een calamiteit. Er zijn op het ogenblik 200 liftsystemen op het systeem aangesloten.

Huismeester

Behalve de alarmmelding via de centrale in Den Haag, is het ook mogelijk deze via de huismeester te laten verlopen. Bij de centrale melding, zijn de liftpassagiers onmiddellijk op de hoogte te stellen van de aard van de storing en ook meestal van de tijdsduur ervan. Dat kan paniek voorkomen. Een communicatiemodule gemonteerd op het kooidak zorgt voor de verbinding tussen de passagier(s) en de centrale.

De storingsregistratie speelt op het voorgaande in. De storingsregistratie werkt evenals het alarmsysteem 24 uur per dag. Storingen treden bijna altijd op op de meest ongelegen momenten. Dus tijdens de spitsuren van het liftgebruik en na sluitingstijd van kantoren en dergelijke. Het is een geruststellende gedachte dat de desbetreffende liften gedurende 24 uur op afstand in de gaten worden gehouden. De bewaking alsmede de alarmmelding vinden plaats door middel van het telefoonnet. De desbetreffende liften zijn daartoe uitgerust met sensoren op alle plaatsen die de functie of disfunctie van essentiele onderdelen zoals cabinedeuren, veiligheidslijnen, remmen en elektrische bedrading controleren en doorgeven naar de Schindlercentrale.

Multi-processor

Een processor-module die is ingebouwd in de machinekamer bevat een multiprocessor, die de gegevens van de sensoren ontvangt en in een geheugen opslaat. Deze module is verbonden met de T-module of telefoonmodule. Deze is eveneens gemonteerd in de machinekamer of in de portiersloge. Deze T-module zorgt voor het overbrengen van datagegevens naar de Schindlercentrale. Daardoor kan in de succesvolste gevallen een storing worden verholpen nog voordat zich daadwerkelijk problemen voordoen.

In elke regio van het land heeft Schindler bovendien een servicedienst achter de hand. Moet een servicemonteur toch uitrukken, dan weet hij aan de hand van de automatische storingsregistratie precies waar de storing zich heeft voorgedaan en wat hij moet doen om deze op te heffen. Het uitvallen van de lift in tijd, wordt daardoor tot een absoluut minimum beperkt.

Centrale

Het systeem kan worden uitgebreid met een micro-centrale. Dat is een kleine centrale met een telefoon en een LCD-scherm ter plaatse, waar de belangrijkste functies en meldingen binnenkomen. Deze centrale staat eveneens in verbinding met de Schindler-centrale. De portier of Technische Dienst heeft hiermee de mogelijkheid bij kleine storingen eventueel zelf in te grijpen.